welcome..take a tour..but don't forget to follow and do comment. give some footprint to me do follow u too =)

hey i'm nuffnangerrr

mr. h12

DALAM MENCARI KEBAHAGIAAN



haritu I ade dengar ceramah dekat radio ikim
pasal tajuk post I ni
I nasihatkan rajin2 lah u all dengar radio ikim
banyak perkongsian/ceramah yang seronok dan sangat mendalam
dikonsi dalam radio ikim ni
serius !



I tak ingat nama penuh ustaz tu
tapi yang pasti dia gelar diri
ustaz husin

dari cerita dia yang I faham
dia dulu sekeluarga pernah tergelincir jauh dari agama
time ni I migraine teruk
so I dengar sambil mata tertutup
maka kadangkala ada yang I dengar ada yang I tak dengar
ustaz ni cakap
dia pernah tengok ayah dia menangis kat atas sejadah
then dia datang tanya kenapa ayah dia nangis
ayah dia cakap

“selama ni ayah rasa ayah akan bahagia bila tengok korang bahagia macam-macam ayah buat buat korang senang,ayah cari duit sana sini tapi rupanya kebahagian ayah dapat bila ayah dapat bersujud kepada ALLAh bahagia sangat ayah rasa”
lebih kurang la ayat dia cakap


betul kadangkala kita ni
sebagai manusia
nak sangat kebahagian
lari sana sini
kejar sana sini
tapi tak sedar yang bahagia kita tu dekat je dengan kita
dekat sangat
tapi kita tak nampak
sebab kita tak nak rasa



sekali sekala kita rasa..
bila kaya bila senang je bahagia
sedangkan
sebenarnya kebahagian tu kat mana-mana pun boleh dapat
sebenarnya selagi kita syukur selagi kita rasa cukup
bahagia tu kita dapat
bila sakit susah datang membadai
fikirlah yang setiap itu ada ganjarannya
cuba berfikir positif bila dilanda masalah
“ada benda baik ALLAH nak bagi ni”
INSYAALLAH benda baik lah kita dapat


Antara cerita beliau :

“ada sorang kawan ustaz tu *orang asing* mencari kebahagian dia dengan bertukar-tukar agama…cuba, cuba dan terus mencuba…tapi semua gagal…sampai lah satu hari dia pergi ke kedai makan*tak silap i*..masa tu orang ramai penuh.. ada sorang ni datang dia haus sangat tapi takde tempat duduk..masa tu dia Nampak seseorang yang berikan tempat duduk kat orang tu sedangkan orang tu makan minum lagi..kemudia dia Tanya kenapa buat macam tu…kemudian orang tu cakap..saya seronok tengok dia dapat makan minum…akhirnya kawan ustaz tu Tanya apa agama orang tu..dan pertama kali tu dia kenal islam dan terus jatuh hati dengan islam dan bahagia sampai sekarang”


I sendiri akui
I tersentap bila dengar setiap kata-kata ustaz tu
kadangkala I sendiri
terkejar sana sini cari bahagia
buat itu ini
tapi akhirnya semua sama juga



bila I dengar cerita ustaz tu
ALHAMDULLILAH tenang je I rasa
betul cakap ustaz tu
kebahagia I sebenarnya dah ada dekat sangat dengan i
macam kata beliau
“kita selalu jauh dengan-NYA , nanty DIA tarik kita semula dekat DIA,  nanty kita jauh balik nanty DIA dekat balik dan dia takkan putus2 sayangkan hambaNYA”

ya ALLAH betapa kerdilnya aku
betapa NAIF nya aku

betul I kadangkala terkabur dengan dunia
kadangkala I tersedar
then terkabur balik
then tersedar balik

barulah I faham kenapa
“hati kamu akan gelap dan hitam kalau tak hadiri majlis ilmu *selama berapa hari I tak ingat*”
dari majlis ilmu macam-macam kita dapat
perbetulkan diri kita balik
sedarkan kita balik
tak semestinya menghadiri maksudnya
face to face
secara mendengar macam i
ataupun online , youtube semua
dari pembacaan blog ni pun sama


nasihat-nasihat I dapat :

jangan dengar cakap orang sekeliling sangat !
contoh :

“ramai yang kata luqman hakim gila sebab anak dia sampai duduk atas kepala apa”
*mohon maaf cuba surf internit sebab I sendiri tak berapa faham time ni*

 kata-kata mak beliau “husin kau jangan mengumpat..kalau kau nak mengumpat juga…kau ngumpat mak..biar pahala kau mak dapat…jangan bagi kat orang lain” elakkan diri mengumpat…! Penat-penat kite cari pahala..kte ngumpat org, senang2 diorang dapat

 bila dilanda masalah *contoh masa tu ada bertanya mengenai pergaduahan beliau suami isteri* jawab ustaz tu “en…ALLAH masih sayangkan encik…dan sya sayang sangat kat orang yang macam en..sebab saya sendiri penah tersasar…sebab tu ALLAH biarkan en dengar perkongsian saya ni” “…setiap apa yang berlaku jodoh pertemuan ajal maut tu tak pernah salah tak pernah tersilap…setiap tu dah dirancang sejak kita dalam rahim lagi…”



maaf sekali lagi masa tu I memang nak dengar sangat perkongsian beliau tapi migraine I teruk sangat ini saja I dapat berkongi..serius ! I nak dengar semula rakaman perkongsian ustaz tu semula


#sama-sama kita perbetulkan diri ye…ingat dia sentiasa nak bahagiakan hambanya…kebahagian sebenar yang kamu cari tu ada betul-betul sebelah kamu bukan jauh didepan kamu tu..INSYAALLAH ^_^





























wahai tuhanku ampuni lah dosa kami , kedua ibubapa kami , dan seluruh umat islam serta selamatkan bumi palestin..amin... dah habis doa ? jom komen, follow ^_^

No comments:

Happy Apple